Nejdůležitější jsou správní lidé. Musíte jim ale dát prostor, důvěru, samostatnost a podporu

Podle slov Petra Borkovce, generálního ředitele Partners finanční skupiny, bude letošní rok úspěšný. „Primárně nám a našim poradcům rostou nejrychleji příjmy z kmenů a z dlouhodobě rozložených provizí. To je věc, která skvěle vyvažuje vztah mezi klientem, poradcem a Partners“, říká.

Vydáno: 17. 12. 2020
Kategorie: Můj byznys
Zdroj: PartnersNews

Jak se Partners dařilo ve třetím kvartálu? Zůstává v platnosti váš cíl dosáhnout obratu přes dvě miliardy za celý letošní rok?
Ve třetím kvartálu jsme meziročně rostli o 10 procent, tedy stejně jako ve druhém kvartálu tohoto roku. V prvním kvartálu se nám dařilo ještě více, obrat se zvýšil o 30 procent. Říjen dopadl také úspěšně, podle výsledků jsme v Partners rostli o více než 20 procent. Počítám tedy, že díky růstu nového byznysu a kmenotvorné strategii bude obrat z hlavní činnosti kolem 1,8 miliardy korun. Skvělé růsty má také naše nová pojišťovna Simplea, Partners investiční společnost a nemovitostní fond Trigea. Předpokládám, že nekonsolidovaný obrat celé finanční skupiny překoná naše očekávání a možná se přiblíží až k obratu 2,2 miliardy korun.

Který segment roste nejrychleji, investice, hypotéky, anebo něco jiného?
Primárně nám a našim poradcům rostou nejrychleji příjmy z kmenů a z dlouhodobě rozložených provizí. To je věc, která skvěle vyvažuje vztah mezi klientem, poradcem a Partners. Dává poradci i firmě motivaci poskytovat skvělý servis. Zároveň to znamená exponenciálně rostoucí pasivní příjem pro naše profíky, franšízanty a manažery. Obrat z těchto provizí dosáhne za rok 2020 více než neuvěřitelných 500 milionů korun. To je dvakrát tolik než v minulém roce a již pátý rok po sobě se tato část obratu meziročně zdvojnásobí. Firmě, a tedy i poradcům a manažerům, tvoří tato část příjmů 24 procent celkových tržeb, přičemž kulminace růstu vyvrcholí až za rok 2021. Půjde tedy o pátý rok od regulace provizí z životního pojištění, následně růst trošku zpomalí. Vyplácí se nám strategie, která nás v letech 2017 až 2019 sice stála kus obratu, ale zároveň omezuje storna a tvoří kmenotvorný byznys. Dlouhodobě se nám tedy bohatě vrací. Z produktových segmentů rostou rychle hypotéky, a to o 40 procent, neživotní pojištění, kde je růst kmene o 50 procent, jednorázové investice o 83 procent a pravidelné investice v ročních investicích o 40 procent. Nová produkce v životním pojištění klesla o šest procent.

A která ze společností Partners finanční skupiny je letos zatím nejúspěšnější?
Myslím si, že se nyní skvěle daří všem kromě Partners media, kde je trochu cítit propad reklamního byznysu. Nemovitostní fond Trigea přesáhl miliardu korun pod správou a celý letošní rok jde o nejlepší retailový nemovitostní fond ve zhodnocení, které přináší klientům. Daří se také ETF fondům naší Partners investiční společnosti a ve své kategorii vyčnívá i náš dluhopisový fond. AUM naší investiční společnosti vzroste o 20 procent. Považuji za důležité, že u investičky funguje naše strategie efektivity, technologické vyspělosti a skupinových synergií, takže i při naší strategii nulových vstupních poplatků, vyplácené provizi poradcům dvě až tři procenta a nízkém management fee je firma rozumně zisková.

Asi nejúspěšnější společností je pojišťovna Simplea. Nabízí opravdu neuvěřitelný produkt a je to výjimečná životní pojišťovna – technologicky, filozoficky, hodnotově i produktově. Oba její klienti – finální klient i poradce – jsou alfou a omegou všeho, co pojišťovna dělá. A tomu odpovídají i výsledky, které překonávají i moji optimistickou verzi byznys plánu.

Daří se nábor poradců s tím, jak dochází kvůli koronaviru ke ztrátám zaměstnání v některých segmentech?
Jednoduše řečeno ano. Důležité však bude, jak se nám podaří získané nováčky zapracovat a dostat do všech registrací. Očekávám reálné výsledky do půl roku. Růst náboru je asi 30procentní a vypadá to, že supervizemi projde a do systému bude zapsáno letos kolem 1000 nováčků. Částečně určitě hraje roli koronavirus, ale velký vliv mají i ostatní faktory. Skvělá atmosféra ve firmě, síla a jednotnost, se kterou pracujeme na své vizi, dotahované projekty, silný leadership spousty manažerů a ředitelů. Daří se nám také tvořit a škálovat know-how budování malých či velkých poradenských kanceláří, respektive daří se nábor našim profi poradcům, kteří nabírají a zapracovávají asistenty, servisní koncipienty apod. Škálujeme tak know-how zaměstnávání a vedení týmu z úspěšných franšíz. Roste i počet franšízových poboček a koncipientů v nich.

Je to více než rok od spuštění pojišťovny Simplea. Jste spokojen s jejími dosavadními výsledky?
Jak jsem již zmínil, maximálně. Simplea má přes 35 000 klientů a předepsané pojistné ve výši 300 milionů korun. I přes neuvěřitelný nesmysl v podobě zdanění technických rezerv, které nás bude stát přes 10 milionů korun, dosáhneme za rok 2020 nulového hospodářského výsledku, což je na první rok běhu insurtechu skvělý a nečekaný výsledek.

Co plánujete nového právě v pojištění?
Nic moc speciálního. Funguje nám skvěle spolupráce s Allianz, prohlubujeme spolupráci novým produktem s ČPP a Generali ČP. V Simplea spouštíme ošetřovné, stále samozřejmě s garancí pojistného plnění a stejně jednoduše. Pracujeme na long term care produktu.

V Partners jsme ve spolupráci s EUCS spustili srovnávač. Také budeme v Simplea rozjíždět zajímavou formu garance, která dá klientům jistotu, že jejich smlouvy a žádné riziko nikdy nezrušíme. Zavážeme se, že pokud bychom to udělali, tak zaplatíme pokutu 100procentní výše pojistných částek takto zrušených rizik. Z toho bychom dali 50 procent klientům a 50 procent transparentně na charitu. Jako vždy se to bude automaticky týkat i všech stávajících klientů. To je vůbec hezká a nezvyklá filozofie.

Plánujete spustit penzijní společnost. Platí stále termín začátek roku 2021, anebo vaše plány pozměnila koronavirová pandemie? Může její vznik nějak ovlivnit chystaný účet dlouhodobých investic? Jaký je váš názor na tento krok?
Na začátku listopadu jsme získali od ČNB licenci na provozování penzijní společnosti. Aktuálně žádáme o registraci penzijních fondů. Zákonný postup je bohužel takový. Nejdříve je třeba získat licenci na penzijní společnost, pak lze teprve žádat o jednotlivé fondy. Provozně jsme připraveni a věříme, že penzijní společnosti rozjedeme na začátku roku 2021. Naše penzijka přijde s několika hodně zajímavými vlastnostmi pro klienty i poradce. Věřím, že i do budoucna překvapíme. Také vítáme připravovaný účet dlouhodobých investic, je to zajímavý koncept a další skvělý produkt do našeho portfolia.

Zůstávají v platnosti i vaše plány na vznik banky? V jaké fázi se nyní přípravy nacházejí?
Ano, v prosinci budeme podávat žádost o licenci. V tomto případě to není tolik o budování produktové továrny, jako spíše o vybudování husté platformy pro skvělé poradenství našich poradců, které povede k bohatnutí našich klientů.

Když jsme u banky, jak se letos mění počty vašich poboček a jak jsou úspěšné?
Plánovali jsme dostat se na 105 poboček. Nyní to vypadá na 100 Partners marketů na konci roku.

Co dalšího Partners plánují ještě do konce tohoto roku a jaké novinky představíte v roce příštím – ať už to jsou nástroje pro poradce, anebo novinky pro klienty?
Těch věcí je strašná spousta. Spustili jsme skutečné online sjednání investic ve svém Warrenovi. Rozjeli jsme veledůležitou servisní analýzu v Anakinovi, což je naše tabletová nebo také online interaktivní analýza potřeb klienta, nyní i se svou servisní verzí. V říjnu jsme také odstartovali nový skvělý srovnávač majetku. Podobně spouštíme online hypotéky. Klasika. Navíc se letos extrémně soustředíme na klientský servis. V každém případě na mém LinkedIn každý najde nejen náš Manifest, ale i naše velmi detailní OKR pro rok 2020, kde jsou vidět naše cíle. A letos se nám je docela i daří plnit. Tam je vše.

Připravili jste se dobře na druhou vlnu koronaviru? A jak ji zvládáte? Ovlivní to nějak výsledky čtvrtého kvartálu? Jaká je aktuální situace?
Tím, že jsme už dnes hlavně technologická firma a lídr v inovacích a máme hodně schopné a vzdělané poradce a manažery, tak jsme v online jako doma. Klienti navíc poradenství a koučink potřebují více než kdykoli jindy a také s online nemají problém, takže negativní dopad na náš byznys nečekám. Pokud by přišel tvrdý lockdown, tak ovšem nějaký bude. Celá situace je samozřejmě vážná, nešťastná a druhá vlna je také v této míře zbytečná a spíše máme s naším oborem štěstí. Což znamená, že bychom měli hlavně pomáhat těm, co tolik štěstí nemají.

Do jaké míry covid změnil a mění finančně poradenský trh v ČR? Jaký bude podle vašeho názoru další vývoj, kam finanční poradenství směřuje?
Nemyslím, že covid něco zásadního ve finančním poradenství změnil. Trend profesionalizace, vysokých nároků na vzdělání, procesy, administrativu a IT i trend chytřejších, náročnějších a informovanějších klientů tu byl před covidem a bude dál. Chvilku bude móda hodně věcí dělat online, a pak se to ztratí, protože většina lidí se prostě ráda potkává osobně. Zbude lehce skokově navýšené procento online servisů přes video apod.

Co je nejtěžší při řízení tak velké skupiny, jako je Partners? Jaké jsou vaše manažerské zásady či krédo? Co je podmínkou pro úspěch?
Správní lidé, jako vždy. Najít správné parťáky a dávat jim prostor, důvěru, samostatnost a podporu. Nesmí se bát udělat chybu, aby se nebáli udělat rozhodnutí. Chci podnikatelské a proaktivní přemýšlení. Chci pozitivní přístup. Chci vize a vysoké cíle, a to se nebavíme o síti. Simplea a penzijka fungují skvěle díky Martinovi Švecovi a týmu všech v Simplea. Hustý tým. Skvělá atmosféra. Brutální fokus. Obchodní oddělení získalo skvělý drajv díky pracovitosti a analytickým schopnostem Honzy Brejla, nového obchodního ředitele. Podobně úspěšnou posilou byla na marketingu Lenka Šmídová z Creative Docku. Nemovitostní fond je skvělý díky velezkušenému Tomáši Trčkovi, který je i motivovaný spolumajitel fondu Trigea. Investička funguje a spravuje miliardy díky stabilitě a schopnostem Lucky Simpartlové, Martina Mašáta a dalších.

I banka má neuvěřitelný core tým, kde funguje chemie. Je tam seniorní zkušenost Marka Ditze a zároveň progresivní fintechový přístup Jirky Rašky z Creative Docku a Equa bank, Petera Michajlova z Velvonu a Michala Skalického, tvůrce NEO účtu z Expobanky. A tým dále rychle roste přes asi 25 vývojářů, riskařů a procesářů. Do toho dvě úžasné dámy Simona Machulová a Lada Kičmerová, které jsou všude a u všeho – na centrále i v dceřinkách. A pilířem firmy od jejího založení je COO Petr Bartoš. A tak bych mohl pokračovat dlouho. To jsou lidé, díky kterým rosteme a budujeme husté věci.

Celkově máme na centrále skvělé lidi a skvělý tým. Přes 200 lidí dnes. Vhodnou kombinaci nových osobností a loajální většiny lidí, kteří jsou s námi od založení.

Hodně nám také pomáhá jasná vize a OKR metoda řízení našich cílů. Ta je opravdu skvělá. Důležité je také propojení lídrů sítě s lídry na centrále. Dnes už i společně stanovujeme firemní kvartální OKR a podobně.

Zdroj: PROFI Poradenství & finance