Novodobí bankéři. V Česku se formuje nová bankovní síť, chce útočit na špičku

Ilustrační fotografie

Zhruba na konci letošního roku má v Česku vzniknout nová banka. A nezačne zlehounka s pár pobočkami – start to bude naopak velmi rychlý, rovnou se stane pátou největší bankovní pobočkovou sítí na českém trhu. Finanční skupina Partners ji totiž staví na zavedené franšízové struktuře poradenských poboček Partners marketů, které se starají o víc než půl milionu klientů.

Vydáno: 4. 5. 2022

Franšízová síť těchto poboček tvoří třetinu obratu Partners a dál roste. Dnes čítá 110 poboček, do konce roku jich má být o třicet víc. Chystaná banka tak bude mít hned při startu k dispozici 140 poboček. Partners markety se totiž po získání bankovní licence postupně přejmenují na Partners Banku.

„Na naší filozofii se ale nic nemění. Dál budeme poskytovat finančněporadenské služby ve spolupráci s více než padesáti pojišťovnami, bankami, penzijními či investičními společnostmi. Vznikne tím bankovní dům, který propojí každodenní bankovnictví s poradenstvím a představí aplikaci, která bude zobrazovat a doporučovat nabídky mnoha konkurenčních finančních institucí,“ popisuje partnerka Partners Jitka Lucbauerová.

Kombinace otevřeného bankovnictví a komplexního finančního poradenství bude v bankovním sektoru unikátní. Partners dál budou hledat pro svoje klienty optimální finanční řešení na celém trhu a nabízet produkty různých institucí. „Tak, aby klient nebyl omezen nabídkou produktů jedné instituce a jeho finanční potřeby byly vyřešeny plně v jeho zájmu,“ podotýká Lucbauerová.

Bankovní retail i moderní fintech

Partners staví banku na technologiích a cloudu. Dál spoléhají na nenahraditelný osobní kontakt, ale kamenné pobočky chtějí doplnit o moderní online servis. Vyvíjejí mobilní aplikaci se srovnávačem produktů jednotlivých institucí doplněným o kompletní portfolio vlastních finančních služeb.

Aplikace má začít fungovat o pár měsíců dřív než banka, klienti si budou moci sjednat služby bez osobní návštěvy pobočky a dostanou i řešení pro správu osobních financí – uvidí, jak se jim peníze zhodnocují, na jaké částky jsou pojištěni a třeba i to, dokdy mají zaplacenou pojistku na auto.

„Aplikace bude intuitivní a zároveň edukativní. Chceme, aby si klient uvědomoval, jak řídí svůj finanční život, a vrátili jsme mu tak kontrolu nad jeho penězi. Naší výhodou je, že banku i aplikaci stavíme na zelené louce s obrovským know-how ve finančních službách. Proto je technologicky maximálně přizpůsobujeme klientům,“ říká Lucbauerová.

Mít vlastní banku ve vlastním městě

Rozšiřování služeb přidává pobočkám na prestiži, z franšízantů finanční skupiny se v dohlednu v podstatě stanou „noví bankéři“. A zájem o otevření dalších Partners marketů roste.

Budoucímu majiteli franšízy stačí půldruhého milionu na investici do zařízení a vybavení pobočky, plus rezerva kolem půl milionu korun na rozjezd, mzdy a nájem. Centrála jim k tomu poskytuje pětiletý úvěr. „Většina z kolegů ho splatí do dvou let. Průměrný měsíční obrat top desítky našich marketů je přes 1,3 milionu korun a meziročně roste o desítky procent,“ doplňuje Jitka Lucbauerová.

Majitelé franšíz se rekrutují nejen ze stávajících finančních poradců Partners, ale stále častěji přicházejí i zvenku; průměrný věk přes třicet, drtivá většina vysokoškoláci. Jejich zájem akcelerovala zejména vidina vlastní bankovní pobočky.

„Jsou to vyzrálé osobnosti, často manažeři, kterým se zajídá korporát. Podnikatelé, jejichž obor poznamenaly lockdowny nebo jim jejich podnikání už nepřináší benefity ani uspokojení. Hlásí se lidé z IT nebo e-commerce. A stále častěji i z bankovního sektoru,“ popisuje Lucbauerová typologii potenciálních franšízantů. „Nejúspěšnější bývají ti, kteří již někdy pracovali ve službách,“ dodává.

Optimální akční rádius jedné pobočky je čtyřicet tisíc klientů. Největší šance pro novou pobočku je tam, kde má Partners zatím menší pokrytí – aktuálně třeba v Plzeňském a Karlovarském kraji, na Mostecku nebo na Vysočině.

Zájem navzdory pandemii, nebo právě kvůli ní

Zájem klientů o finanční poradenství je podle Lucbauerové v posledních dvou letech rekordní. Může za to nejistota způsobená pandemií a aktuálně také strach z inflace – touha po ochraně volných prostředků, která Čechy „nutí“ investovat. Poradci Partners ve sjednaných investičních produktech vloni zaznamenali historicky největší meziroční nárůst o 120 procent.

„Klientům jsme loni zainvestovali 6,6 miliardy korun v jednorázových a necelé 1,5 miliardy korun v pravidelných investicích, celkem jim v investicích spravujeme téměř třicet miliard korun,“ vypočítává Lucbauerová. Obrat celé finanční skupiny za uplynulý rok povyskočil o 44 procent na současných 3,1 miliardy korun.

Partners se tak daří porážet negativní konotace, které se s poradenským byznysem pojí od devadesátých let. „Bojujeme s nimi dokonalou službou, chováním a přístupem. Klienti by měli mít absolutní kontrolu nad svými financemi a poradce by měl sloužit spíše jako mentor. Správa financí není jen o poradenství, ale prioritně je založena na plánování a finančním koučinku,“ prohlašuje Jitka Lucbauerová.

(R)evoluce finančního poradenství

Zdůrazňuje i školení a těžké zkoušky, kterými musí finanční poradci i majitelé franšíz pravidelně procházet. Brzy budou muset řešit i bankovní tajemství. „Lidi, kteří to nemyslí vážně, do toho ani nepůjdou. I v tomto se trh obrovsky profesionalizoval. A vzdělanější je také klient, nenaletí každému,“ vysvětluje Lucbauerová.

Česká finanční skupina vždycky chtěla pošramocenou pověst poradenství změnit. A snaží se o to dál. „Sjednotili jsme provize, aby se poradce řídil vhodností produktu pro klienta a ne výší odměny, kterou získá. A nyní tvoříme i vlastní finanční produkty, například unikátní životní pojištění, které jsme zásadně zpřehlednili a zjednodušili. Pojistná smlouva má zhruba kolem deseti stran, plníme v 99 procentech případů a peníze klientům přijdou do dvou dnů,“ popisuje některé kroky Jitka Lucbauerová.

Do portfolia Partners patří kromě investiční společnosti i pojišťovna Simplea, nemovitostní fond Trigea a penzijní společnost Rentea. „Finanční služby posuneme na úroveň, kterou si teď lidé možná ani nedovedou představit. A to je důvod, proč mě to baví a naplňuje,“ uzavírá Lucbauerová.

Jitka Lucbauerová ve skupině Partners působí od jejího vzniku v roce 2007. Začínala s finančním poradenstvím jako studentka čtvrtého ročníku Vysoké školy ekonomické. Když si z promoce odnášela titul inženýrky, už šéfovala týmu osmdesáti finančních poradců a manažerů a dvanácti kancelářím po celém Česku. „Musela jsem na sobě začít pracovat, učit se obchod, vedení lidí, skloubit práci se studiem,“ vzpomíná na svoje začátky.

O čtyři roky později splnila obratová kritéria a jako první žena se stala partnerkou české finanční skupiny. Dnes se podílí na strategii, řídí necelé tři stovky lidí, ředitele, manažery i patnáct poboček Partners Marketů.

Zdroj: Forbes.cz